Monday, June 20, 2011

Nyawa terancam angkara anai-anai

Berita Harian Sabtu 18 Jun 2011



Nyawa terancam angkara anai-anai


80 peratus hartanah Lembah Klang diserang serangga


KUALA LUMPUR: Pemaju hartanah bangunan dinasihatkan agar tidak kedekut membuat pelaburan dalam rawatan tanah di tapak projek pembinaan bagi mengelakkan serangan anai-anai, sekali gus terselamat daripada kerosakan struktur yang boleh menyebabkan kerugian jutaan ringgit.


Hakikatnya tidak ramai pemaju mengutamakan aspek itu sedangkan prosedur berkenaan penting kerana selalunya tidak diketahui sebesar mana saiz koloni anai-anai yang ada di satu-satu tapak projek. Pembanguanan baru kurang tiga tahun pula memerlukan rawatan prapembinaan kimia.


Bagi pemilik, mereka sewajarnya bertindak awal mengawal kerosakan sekiranya mengesan kehadiran anai-anai dan kerosakan pada struktur bangunan masing-masing.


Berdasarkan kajian, 80% daripada hartanah di Lembah Klang diancam serangga itu, namun pemilik masih tidak menghiraukan risikonya walaupun sudah banyak kes dilaporkan membuktikan ancaman anai-anai bukan saja mengakibatkan kerugian wang ringgit bahkan boleh menjejaskan kesihatan dan mengancam nyawa.


Satu kajian di Britain pada 1993 mendapati setiap satu daripada empat orang dewasa mengalami masalah pernafasan, eczema atau rhinnitis berpunca daripada terhidu sejenis anai-anai halus rumah yang tidak dapat dilihat. Kajian itu menyatakan anai-anai itu biasanya berada di katil yang menjadi kawasan pembiakannya.


Dua pertiga daripada 3,700 orang dewasa ditemui dalam kajian Yayasan Alergi Britain itu menyatakan mereka menghadapi masalah sepanjang hari disebabkan anai-anai berkenaan. Di negara kita, seorang guru maut terjatuh dari tingkat dua selepas terpijak lantai kayu reput dimakan anai-anai di sebuah sekolah di Alor Setar, enam tahun lalu.


Sementara itu, Pensyarah Pusat Pengajian Sains Sekitaran dan Sumber Alam, Fakulti Sains dan Teknologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Idris Abd Ghani, mengesyorkan kerajaan mengetatkan undang-undang terhadap pemaju perumahan supaya melakukan kawalan dan pencegahan anai-anai di tapak perumahan sebelum pembinaan dijalankan.


Beliau yang menjalankan kajian dalam bidang sistematik serangga, pengurusan serangga perosak dan kawalan biologi, berkata proses itu membabitkan pengurusan serangga perosak bersepadu yang harus dilakukan sebelum, ketika dan selepas pembinaan.


"Seharusnya ada penguatkuasaan dan ketegasan undang-undang menetapkan sesebuah projek perumahan tidak boleh diteruskan selagi pencegahan anai-anai tidak dibuat ke atas tapak projek itu. Projek juga tidak boleh dijual selagi tiada jaminan pencegahan anai-anai daripada syarikat kawalan serangga yang bertauliah," katanya.


Katanya, kawalan anai-anai bukan saja perlu dilakukan ke atas tapak perumahan, tapi juga ketika meletakkan tiang pancang serta struktur lain berasaskan kayu kerana pencegahan awal amat penting khususnya untuk kawasan tanah bekas ladang sawit, getah atau produk pertanian lain.


"Kawalan serangga disyorkan adalah yang mesra alam, tidak mendatangkan bahaya kepada manusia dan hidupan lain," katanya sambil menambah di Malaysia, ada kira-kira 180 spesies anai-anai termasuk 40 spesies di kawasan bandar.


Serangga berkenaan mencari habitat berdasarkan suhu dan kelembapan yang sesuai untuk mereka 'menginap' dan mencari makanan iaitu kayu dan kertas. Kadangkala faktor kesesakan di koloni sedia ada juga membuatkan anai-anai keluar mencari sarang baru.


Pembasmian awal atasi ancaman





No comments:

Post a Comment