Monday, December 13, 2010

Pest Control / Kawalan Serangga

Etika Sihat Bantu Hapuskan Haiwan Perosak






Laporan akhbar pada 26 April menyatakan sebanyak 1,639 kes denggi dilaporkan di Kuala Lumpur sehingga 17 April lalu berbanding tempoh sama pada 2009 iaitu sebanyak 1,434 kes. Ini menunjukkan bahawa masalah demam denggi yang diakibatkan oleh nyamuk aedes tidak berkurangan sebaliknya meningkat setiap tahun.
Malah, penduduk Kuala Lumpur diingatkan supaya mengambil langkah berjaga-jaga dan memastikan kawasan persekitaran selamat daripada menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes.
Berikutan itu, selain membersihkan tempat yang boleh menakung air sekali gus memberi ruang kepada nyamuk aedes membiak, satu lagi cara ialah mendapatkan khidmat syarikat pengawalan serangga untuk menjalankan kerja-kerja penyemburan racun penghapus serangga (fogging).
Salah satu syarikat Bumiputera yang menawarkan perkhidmatan penyemburan racan penghapus serangga ialah Etika Sihat Sdn Bhd yang banyak terbabit dengan kerja-kerja pengawalan nyamuk aedes bersama Pihak Berkuasa Tempatan dalam usaha untuk menangani masalah denggi di sekitar Lembah Klang dan kawasan berhampiran.
Ditubuhkan sejak 1997, Etika Sihat membantu pemilik kediaman dan premis kedai, gerai serta pejabat yang menghadapi masalah membabitkan serangga perosak seperti tikus, anai-anai, lalat dan lipas.
Pengarah Urusan Etika Sihat, Mohamed Ashari Sidik berkata, juruteknik makhluk perosak syarikatnya akan memberikan khidmat nasihat percuma sebelum pelanggan boleh memilih jenis perkhidmatan yang diperlukan.
"Memandangkan sekarang sudah tiba musim hujan yang menyebabkan air mudah bertakung di merata tempat, pemilik kediaman dan premis perniagaan dinasihatkan lebih berwaspada dan mengambil langkah berjaga-jaga untuk memastikan tempat mereka tidak menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes.
"Satu cara yang paling berkesan dalam mengawal serta menghapuskan pembiakan nyamuk aedes ialah penyemburan asap", katanya yang berpengalaman luas berkaitan pengawalan serangga dan pernah berkhidmat di bahagian kesihatan Dewan Bandaraya Kuala Lumput selama lebih 20 tahun sebelum menceburi bidang perniagaan setelah bersara awal dari perkhidmatan.
Etika Sihat yang terletak di No. 26 Jalan Serkut, Taman Pertama, Cheras, Kuala Lumpur boleh dihubungi melalui talian 03-92872672/92004181.
Mohamed Ashari berkata, pengawalan serangga adalah proses yang sukar kerana ia memerlukan pemahaman yang tinggi terhadap sistem biologi serangga dan cara hidup haiwan berkenaan. Oleh itu, pemilik kediaman dan premis memerlukan perkhidmatan daripada syarikat yang benar-benar berpengalaman dan terlatih.
"Kerana itu anda memerlukan perkhidmatan syarikat seperti Etika Sihat yang memiliki pengalaman serta kakitangan terlatih dan profesional untuk memberikan khidmat nasihat dan cara menghapuskan haiwan perosak yang tidak diingini.
"Rawatan kami merangkumi semua aspek, menggunakan peralatan khusus dan bahan kimia yang mesra alam", katanya.
Apa itu haiwan perosak?
Haiwan perosak adalah kumpulan haiwan yang tidak diingini kerana kehadiran mereka mendatangkan gangguan dan rasa tidak selesa kepada penghuni, boleh menyebabkan penyakit, kerosakan kepada harta benda dan peralatan.
Haiwan perosak yang tidak dialu-alukan ialah semut putih atau anai-anai, lipas, semut, nyamuk, lalat, tebuan dan lebah.
Kenali nyamuk aedes
Nyamuk aedes adalah sejenis nyamuk yang biasanya ditemui di kawasan tropika. Namanya berasal daripada perkataan Greek aedes, yang bererti "tidak menyenangkan", kerana nyamuk ini menyebarkan beberapa penyakit berbahaya seperti demam denggi. Spesies yang sering ditemui di Asia mempunyai kaki berbelang hitam putih yang terkenal sebagai penyebar denggi.
Kitaran hidup nyamuk aedes bermula dari telur hingga dewasa mengambil masa kira-kira satu minggu.
Aedes biasanya menggigit pada awal pagi dan waktu senja. Ia membiak dalam air jernih yang bertakung, sama ada di dalam atau luar rumah.
Tempat pembiakan nyamuk aedes ialah dalam Rumah, akuarium, perangkap semut, pasu bunga, timba, tempayan, kolah mandi, tempat air peti sejuk, luar rumah, tayar buruk, tempurung kelapa, botol/gelas pecah yang mengandungi air, salur air hujan, tempayan, pokok pisang dan keladi, longkang yang tersekat serta tangki septik yang terdedah.

No comments:

Post a Comment